Als je een uitnodiging krijgt voor een functioneringsgesprek is de kans groot dat je toch wel last hebt van wat zenuwen. Dat is hartstikke normaal en daar heeft iedereen weleens last van. Maar het is eigenlijk helemaal niet nodig, zeker als je je goed voorbereid op je gesprek. Functioneringsgesprekken zijn in elke branche gebruikelijk, maar in de telefonie branche komt het nog vaker voor omdat klantenservice en communicatie hier zo belangrijk is. Voor alle harde werkers in de telefonie branche is deze blog de perfecte voorbereiding op je volgende functioneringsgesprek. Dus zet die zenuwen maar even aan de kant, want we duiken er gelijk in. Even terugblikkenEen functioneringsgesprek voorbereiden betekent dat je even terug in de tijd gaat kijken. Wat heb je allemaal gedaan sinds je vorige functioneringsgesprek? Wat heb je bereikt? Wat waren je doelen? Schrijf je successen op en geef ook aan waar je verbeterpunten liggen. Wees kritisch, maar wees ook trots op de dingen die je bereikt hebt. Denk na over de dingen die je nog verder wil ontwikkelen. Iets wat iedere manager waardeert is een werknemer die kritisch naar zichzelf durft te kijken en die zich bewust is van zijn of haar eigen valkuilen. Dit is teken van zelfvertrouwen! Vraag om feedbackIn de telefonie branche werk je nooit alleen. Je hebt altijd collega’s, leidinggevenden of klanten om je heen die vast en zeker ook wel iets te zeggen hebben over jouw functioneren. Wees niet bang om feedback te vragen aan deze mensen. Dommer wordt je er in ieder geval niet van. Jezelf door de ogen van anderen zien kan je dingen leren over jezelf en je nieuwe inzichten geven. Wees open voor constructieve feedback en zie dit als een kans om jezelf te verbeteren. Benoem specifieke voorbeeldenIedereen kan mooie termen en vaardigheden benoemen tijdens een functioneringsgesprek, maar kun je ook bewijzen dat je deze vaardigheden onder de knie hebt? Zorg dat je een aantal specifieke voorbeelden hebt van situaties waarin jij je van je beste kant hebt laten zien. Situaties waarin jouw persoonlijke ontwikkeling zichtbaar is. Dit kan van alles zijn zoals succesvolle klantinteracties, een oplossing die je hebt bedacht voor een probleem of een bijdrage die je hebt geleverd binnen het team. Luisteren, samenvatten en doorvragenEen functioneringsgesprek moet duidelijkheid verschaffen voor je manager, maar ook voor jou. Doe dus je best om goed te luisteren, ook als je het misschien niet eens bent met wat er gezegd wordt. Vat vervolgens samen wat je manager zegt en stel vragen als het niet duidelijk is. Zo weet je zeker dat je tot de kern van het onderwerp komt en dit laat zien dat je het gesprek serieus neemt. |